De congestie in de haven van Kaapstad is aanzienlijk verbeterd: de doorlooptijd van vrachtwagens is in februari gedaald tot 51 minuten en het aantal schepen dat voor anker ligt, is afgenomen. Het vrachtwagenverkeer in de haven nam toe en eind februari werden er wekelijks 7.865 vrachtwagens afgehandeld, tegenover 5.500 aan het begin. Bovendien werd op 10 februari 2024 een nieuw record voor het laden van koelcontainers gevestigd, met 1.726 koelcontainers die op één enkel schip werden geladen, waarmee het vorige record van 2021 werd overtroffen.
Oscar Borchards, de waarnemend Managing Executive van Western Cape Terminals, schreef deze verbeteringen toe aan de optimalisatie van het Navis terminal besturingssysteem en verbeterd container yard management. Ondanks de algemene congestie in de Zuid-Afrikaanse havens, heeft Kaapstad te maken gehad met bijzondere uitdagingen als gevolg van de toegenomen export van fruit tijdens het hoogseizoen. De Cape Town Container Terminal (CTCT) heeft gecoördineerd met fruitexporteurs om de aankomst van vrachtwagens voor het laden te optimaliseren, waarbij het wereldwijde tekort aan koelcontainers is opgevangen.
Hortgro, een vereniging voor de fruitsector, erkende de vooruitgang, maar merkte op dat deze gedeeltelijk te danken was aan minder vertragingen door de wind in vergelijking met voorgaande jaren. Ze benadrukten ook de voortdurende uitdagingen, waaronder de afhankelijkheid van de haven van verouderde apparatuur en de noodzaak om de reputatie op lange termijn te verbeteren. De infrastructuur van de haven kreeg enkele updates: in december werden zeven gerenoveerde portaalkranen met rubberen banden (RTG's) uit Los Angeles operationeel, hoewel deze werden toegewezen aan de Multi-Purpose Terminal.
Bron: worldcargonews.com