"Het Turkse citrusseizoen is grotendeels stabiel geweest", zegt Esra Soyleyen, manager van exporteur Aksun. "Over het algemeen waren de temperaturen in Europa vrij hoog en hadden alle andere landen genoeg mandarijnen, grapefruit en citroenen. De afzet was stabiel, maar er was veel prijsdruk. Omdat de vraag naar citroenen stabiel bleef, konden we gemakkelijk plannen voor het hele seizoen. De vraag naar sinaasappelen en mandarijnen blijft elk jaar toenemen, omdat klanten de voorkeur geven aan zoetere opties dan grapefruit. Dit is dan ook een product waarvan de vraag jaar na jaar afneemt."
Wat betreft de concurrentie ziet Soyleyen dat Egypte een speler is geworden op de Europese markt om serieus te nemen. "Egypte was overigens ook de voorbije jaren al sterk in sinaasappelen. Turkse sinaasappelen vinden niet zo vlot hun weg naar Europa vanwege de concurrentie van grote spelers zoals Spanje, Griekenland en nu ook Egypte. Ook voor mandarijnen voelen we de druk, omdat Egypte goede rassen heeft, een enorme oogst en lage prijzen. Bovendien komt hun afzetperiode overeen met die van ons. Vooral voor Murcott zitten we toch iets in de verdrukking."
De crisis in de Rode Zee vormt uitdagingen voor veel exporteurs. Ook Aksun heeft enkele contracten moeten annuleren. "We hebben veel verschillende klanten met wie we seizoensgebonden citrusprogramma's plannen. Het zijn klanten in Europa, het Verre Oosten, de VS, Canada en Japan. Voor de contracten in Japan moesten we van de ene op de andere dag de verzendingen stopzetten. Het heeft ons dus zeker getroffen."
Het Turkse citrusseizoen is nog steeds aan de gang en Soyleyen denkt niet dat er de komende weken nog verrassingen opduiken. "We doen nog steeds citroenen, grapefruit en Valencia sinaasappelen. De prijzen zijn de afgelopen weken, misschien zelfs maanden, zeer stabiel. Zolang we een goed team hebben om de juiste kwaliteit te oogsten en voldoende faciliteiten om het fruit veilig in koelruimtes te bewaren, met de juiste vochtigheid en stevigheid, zien we kansen om zolang als mogelijk aan de klantvraag te voldoen."
"Voor het grapefruit hebben we programma's tot eind mei. We zullen die kunnen dekken met goede kwaliteit. Voor citroenen is het plan om de programma's rond half april af te ronden, omdat we enkele kwaliteitsproblemen begonnen te zien. Met sinaasappelen bedienen we ook de binnenlandse retail en dat houden we nog enkele maanden vol, ook wanneer we al bezig zijn met zomerfruit zoals watermeloenen, perziken en nectarines", besluit Soyleyen.
Voor meer informatie:
Esra Soyleyen
Aksun
Tel: +90 324 2344190 (Turkije)
Mob: +90 533 950 63 10
Esra.soyleyen@aksun.com.tr
www.aksun.com.tr