In 2023 vierde ClemenGold, een groot merk in mandarijnen, twee decennia van succes, wat de waarde van fruitbranding in de concurrerende citrussector illustreert. Nico van Schalkwyk, marketingdirecteur bij Fruitalyst, deelde inzichten over het voortdurende succes van het merk te midden van een uitdagend wereldwijd economisch klimaat. "Kwaliteit verkoopt altijd. Dit geldt voor elk product dat een sterk merk heeft en de belofte van kwaliteit waarmaakt," benadrukte Van Schalkwyk, waarbij hij het belang onderstreepte van strategische marketing en de juiste marktpositionering voor het behalen van positieve resultaten.
Van Schalkwyk sprak ook over de uitdagingen waarmee de lokale markt te maken kreeg als gevolg van knelpunten in de havens in 2022, maar hij merkte op dat er nadien een prijsherstel heeft plaatsgevonden. Hij uitte zijn zorgen over de stijgende volumes van Nadorcott, maar positioneerde deze als voordelig voor ClemenGold, omdat het merk een premie kan vragen vanwege de langetermijninvestering in de merkidentiteit.
Met het oog op de toekomst verwacht Van Schalkwyk een verschuiving naar een circulaire economie, die meer telers zal aantrekken tot het ClemenGold-programma vanwege de goede opbrengsten. Dit zal resulteren in een gestructureerde marketingomgeving en het veiligstellen van premies voor telers. Hij sloot af door de stijgende teeltkosten te erkennen, maar bleef optimistisch over het voortdurende succes van het merk.
Bron: farmersweekly.co.za