De Europese wetgevers hebben een akkoord bereikt over de zogenoemde Euro 7-normen, die de huidige Euro 6-normen met limieten voor niet-CO2-uitstoot van auto's, bestelwagens en vrachtwagens moeten opvolgen. Het gaat hier bijvoorbeeld om uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden.
Fabrikanten zullen naar verwachting vanaf begin 2027 (voor auto's en bestelwagens) en vanaf medio 2028 (voor vrachtwagens) moeten voldoen aan de normen bij de productie van nieuwe voertuigen. Met de nieuwe CO2-normen voor vrachtwagens vormt Euro 7 een nieuwe stap in de verduurzaming van de sector.
De limieten worden voor vrachtwagens aangescherpt. Voor stikstofoxiden (NOx) komt er bijvoorbeeld een limiet van 200 mg/kwh. Voor auto's en bestelwagens zullen de huidige Euro 6 6-normen wel grotendeels in stand blijven. Dat betekent een NOx-limiet van 60mg/km voor benzineauto's en een limiet van 80 mg/km voor dieselauto's.
Daarnaast reguleert Euro 7 de slijtage van banden en vervuiling door remdeeltjes. Ook worden er duurzaamheidseisen gesteld aan accu's voor elektrische voertuigen: na vijf jaar moeten ze 80% van de oorspronkelijke capaciteit hebben en na acht jaar 72%.
Samen met de CO2-standaarden gaan de nieuwe emissienormen de nodige investeringen eisen van fabrikanten. Dat kan weer zijn weerslag hebben op de aanschafprijs van vrachtwagens.
Bron: TLN